マルチエアエンジンを壊さず乗り続けるには?[ Multiair Tuning & DevelopmentsのメンテナンスTIPS ]

マルチエアエンジンを300PS以上にチューンしたりしてる「Multiair Tuning & Developments – MTD」が、これまでの経験から取り扱いやメンテのTIPSをFacebookに上げてました。リマインダーがわりに掲載します。
その特殊な仕組み(エンジンオイルをインレットバルブの駆動にも使ってる)のせいか、オイルの管理がキモのようです。

MTDのFacebookはここ

(原文のGoogle翻訳:ちょっとおかしい部分があるので原文を参照した方がいいかも)
マルチエアユニット保護のヒント
2年間のマルチエアー開発と多数のクライアントとの協力の後、マルチエアーユニットの故障を防ぐために最善を尽くして、適切なフィードバックを集めることができました。
1)5k kmでのオイル交換
2)油質が良い。 100℃で良好な粘度値、しかし寒い状況で – そしてさらに重要 – 。カストロールエッジ5w 40(acea c3はフィアット要求を満たしています)をお勧めします。レプリカでの注意。
3)運転中および運転停止前の適切な油温。最適油温は60〜110℃です。 60cに達する前に、本物のスムーズに運転してください。室温が60℃未満の場合はシャットダウンしないでください。冷たい油は正しく流れることができず、潤滑能力が低下しています。また、冷たい油は容易に戻ることができず、堆積物を作り出す可能性があります。それで、あなたが大部分が都市で運転するならば、オイルを暖めるのを手伝うために少しを押すことに気をつけてください。オイルが120℃を超える場合は、冷却してください。燃やされたオイルはたくさんの鉱床を作ります。あなたがたくさん日を追跡するならば、オイルクーラーをインストールしてください(しかし60℃でサーモスタットで)
4)過度に保護しないでください。低速運転と低回転数の運転が長すぎると、オイルが堆積します。エンジンの全回転域と全出力をランダムに使用します。これは、あなたが絶えず限界でエンジンを押すことができるという意味ではありません。
5)失敗の90%は80k-120k kmの間に起こります。これらの指示に従えば、失敗の可能性を大幅に減らすことができます(最大50%)。それはユニットの機械的な部分について言及しています。 4つの電磁弁のうちの1つで起こりうる故障は明らかに運の問題です。
6)すべての失敗はこれまでのところマルチエアーI(1世代)を参照しています。 FCAは、multi-air IIが問題を解決したと主張しています。確かに改善されたオイルライン、しかし結果は彼らの主張を証明するでしょう。ユニットに障害が発生した場合は、取り付ける新しいものが正しい部品番号(マルチエアII)であることを確認してください。

(原文:英語)
TIPS FOR MULTIAIR UNIT PROTECTION
After 2 years of multiair development and co operation with hundrends of clients, we managed to collect the appropriate feedback, in order to do our best to prevent a multiair unit failure.
1) Oil change at 5k km (3k miles)
2) Good oil quality . Good viscosity values at 100 celicious ,but also – and more importand- at cold situation. We suggest Castrol edge 5w 40 ( acea c3 meets fiat demands).Caution at replicas.
3) Proper oil temperatures while driving and before shutting down. Optimal oil temperature is 60-110 celsious. Before reaching 60 c , drive real smoothly. Do not shut down if oi temp is below 60 c. Cold oil cannot flow correctly and has reduced lubricating ability. Also cold oil cannot return easily and may create deposits . So if you drive mostly at city , take care pushing a bit to help oil warm up. If oil exceeds 120 c , cool it down. Burnt oil creates a lot of deposits. If you do track days a lot, install an oil cooler ( but with thermostat at 60 c)
4) Do not be over-protective. slow driving and low rpm driving for too long, creates oil deposits. Use the whole rev range and full power of engine randomly. This doen’t mean you can push the engine at limits constantly.
5) 90% of failures happen between 80k-120k km. If you follow these directions you decrease a lot the chances of a possible failure( up to 50%). That one refers on the mechanical part of unit. A possible failure at 1 of 4 solenoid valves is clearly a matter of luck.
6) All failures so far refer on multiair I (1rst gen) . FCA claims that multiair II solved the problem . Indeed the improved oil lines , but the results will prove their claims. If you face a unit failure make sure the new one you will install is the correcr part number (multiair II).